X
تبلیغات
رایتل
ships  چاپ
تاریخ : دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1387

 


 

 آیسبرگها ، توده های بزرگ یخ باشکل نامنظم بوده وتنها حدود 12%ازحجم آنها دربالای سطح آب دیده می شود .اینها درمرکز گرینلند قطب جنوب وآلاسکا بوجود می آیند وبه آرامی به سمت دریا حرکت می کنند . عواملی مانند حرکت به جلو ذوب شدن کف (جایی که بااقیانوس تماس دارد) امواج و باد سبب جدا شدن قطعاتی از آنها در آب می شود . توده های بزرگ یخ که از قطب شمال جدا شده و توسط جریان دریایی به طرف جنوب تا انگلستان حر کت می کنند خطری بزرگ برای خطوط کشتیرانی محسوب می شوندtitanic1999021jf.jpg .احتمالا یکی از همین آیسبرگها یخچالهای طبیعی گرینلند بودند که در سال 1912 به کشتی تجاری - تفریحی تایتانیک با 1517 سرنشین برخورد کرد و موجب غرق شدن آنها گشت .

       

 

 


 

 

76566707_636f88a50d.jpg

 بزرگترین کشتی مسافربری جهان:

 

 

کشتی‌های مسافربری بخش عمده‌ای از بار حمل و نقل مسافر را برعهده دارند. اگر در گذشته سفر با کشتی تنها متعلق به قشری با درآمد پایین بود و چنین سفرهایی به شدت ماجراجویانه، خطرناک و طولانی مدت تلقی می‌شدند، امروزه به مدد فناوری‌های جدید در ساخت کشتی و ناوبری آن عملا نه تنها این سفرها در زمره امن‌ترین روش‌های رسیدن به مقصد محسوب می‌شوند بلکه امکانات داخلی حیرت آور کشتی‌های عظیم الجثه‌ای که بی شباهت به قصرهای شناور نیستند هم طول سفر را به فرح‌بخش‌ترین لحظات آن تبدیل می‌کند. در چنین شرایطی است کهک سفر با کشتی‌های عظیم و مجهز و البته لوکس دیگر سفری ارزان نیست و تنها با پرداخت هزینه هنگفت و با انتظاری گاه چند ماهه امکان پذیر می‌شود. در میان کشتی‌های مسافربری جهان، کشتی «ام‌اس فریدام آف د سیز» یا «آزادی دریاها» به عنوان بزرگترین کشتی مسافربری جهان دارای شهرتی جهانگیر شده است.

 
بزرگترین کشتی مسافربری جهان 1800 اتاق دارد! ؛ عروس دریاها

٭پیمان

هنگامی که در اوایل خردادماه بزرگترین کشتی مسافربری جهان سفر خود را از میامی به سوی جزایر کارائیب آغاز کرد، جهانیان بار دیگر شاهد تحولی شگرف در صنعت کشتی سازی جهان شدند که این بار در کشتی غول پیکر Freedom of the seas "رهایی دریاها" جلوه کرده بود.




این کشتی 160 هزار تنی توانسته بود کشتی "کوئینز مری" را از صدر بزرگترین کشتیهای مسافربری جهان به رتبه دوم بکشد و خود به تنهایی در صدر قرار گیرد.
بزرگترین کشتی مسافربری جهان 1800 اتاق برای پذیرایی بیش از 4375 مسافر دارد. طول این کشتی 339 متر است، یعنی چیزی بیش از طول 37 اتوبوس که پشت سر هم ایستاده باشند!
پیش از این، کشتی "رهایی دریاها" اولین سفر آزمایشی خود را از ساوتهمپتون انگلیس به سوی نیویورک انجام داده بود که مسافران آن را نمایندگان شرکتهای مسافربری و اعضای مجامع عمومی تشکیل می دادند، اما در بعد از ظهری زیبا، کشتی زیبای اقیانوس پیما اولین سفر رسمی خود را با 3600 مسافر از میامی به مقصد جزایر کارائیب آغاز کرد.
جالب این که کشتی دارای چندین استخر، سرسره های مختلف که در آنها آب جریان دارد، رستورانی بزرگ و روباز برای پذیرایی از مهمانان و یک سالن تفریح و سرگرمی به نام خیابان سرگرمیها! و حتی یک رینگ بوکس است!
البته بلیتهای این کشتی هم چندان ارزان نیست، مسافرانی که بخواهند سفری هفت روزه بر روی دریا داشته باشند باید مبالغی از 1500 تا 3200 دلار برای هزینه بلیت بپردازند.




هنگامی که این کشتی مسافربری برای چند روز به بندر هامبورگ آلمان وارد شده بود، بسیاری از مردم شهر دسته دسته برای تماشای این کشتی عظیم بر روی اسکله ها و باراندازها جمع شده بودند. اوج لذت تماشای این غول شناور زمانی بود که همگان شاهد چرخش و سر و ته کردن آن در حوضچه تنگ بندر هامبورگ و در بخشی از رودخانه الب بودند.
برای انجام این گونه مانورهای حساس حداقل دو یدک کش با موتورهای قوی لازم است تا کشتی را مهار نمایند، البته اگر باد تندی نوزد و نیروی مزاحمی چون جزر و مد نامساعد وجود نداشته باشد، بی نیاز از یدک کش هم می توان کشتی را به دو خود چرخاند.
وجود یدک کشها بیشتر برای این الزامی است که اگر موتور اصلی و یا ژنراتورهای برق به هر دلیلی از کار افتادند، کشتی را بتوان مهار و درجا متوقف کرد که این عمل چندان برای یدک کشها و کاپیتانهای کارکشته آنها سخت نیست.
از نظر وزن نیز کشتی رهایی دریاها رکورددار است. در حالی که این کشتی 160 هزار تن وزن دارد، کوئینزمری که بزرگترین کشتی مسافربری پیش از این بوده است 151 هزار تن وزن داشته است.
اگر بخواهیم از امکانات اختصاصی آن نام ببریم، پارک آبی، زمینهای والیبال و بسکتبال، فروشگاههای مختلف، کتابفروشی و دیوارهای صخره مانند را باید نام ببریم که مشتاقان به کوه نوردی را به خود جلب خواهد کرد.
این کشتی که در منطقه تورکوی فنلاند ساخته شده است با آنچنان استقبالی روبرو شده است که کمپانی سازنده را بر آن داشته است که دومین و سومین نوع از این کشتیها را در سالهای 2007 و 2008 به عرصه اقیانوسها وارد نماید.
اگر چه کشتی رهایی دریاها رکورددار بزرگترین کشتی مسافربری شده است، اما نمی توان آن را بزرگترین کشتی جهان دانست، زیرا این لقب تنها شایسته کشتی ناک نویس با وزن 260 هزار تنی است!
اما اگر مسافران بزرگترین کشتی مسافربری جهان بخواهند بر روی عرشه کشتی از مناظر زیبای دریا و اقیانوس استفاده نمایند می توانند از 15 عرشه مسافری استفاده نمایند!
نکته عجیب آن که در هوای گرم تابستان هم می توان از میدان یخ بازی آن برای انجام ورزشهای زمستانی استفاده کرد! آنان که به دنبال مسایل هنری چون سینما و تئاتر هستند نیز می توانند از سالن 1350 نفری آن برای دیدن فیلم یا تماشای تئاتر استفاده کنند.
از میان 1800 اتاق کشتی، تعداد 844 اتاق آن دارای بالکن هستند که البته باید بلیت گرانتری هم برای آنها خرید.
شاید اگر بخواهند 1360 خدمه کشتی را از جایی به جای دیگر منتقل کنند به کشتی غول پیکر دیگری و یا چند هواپیما نیاز داشته باشند تا این همه خدمه را با هم منتقل سازند!

بزرگترین کشتی تاریخ بنادر ایران به نام "ام اس سی جودیت" عصر دوشنبه در بندر شهید رجایی پهلو گرفت.



واحد مرکزی خبر: این کشتی نخستین کشتی از کشتی های نسل هفتم کانتینربر است که وارد ایران می شود.
طول این کشتی غول پیکر 325 متر (10 متر طولانی تر از ارتفاع برج میلاد در تهران) است و بیش از 8 هزار واحد کانتینر ظرفیت دارد.
پرظرفیت ترین کشتی کانتینری که تا قبل از این وارد بزرگترین بندر کانتینری ایران بندر شهید رجایی شده است فقط 6 هزار واحد کانتینر ظرفیت داشت.
هر کانتینر بیست فوتی یک واحد کانتینر محسوب می شود.
این کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی ام اس سی سوییس، دومین شرکت بزرگ کشتیرانی در دنیا پس از شرکت مرسک دانمارک است.

((آشنایی با انواع کشتیها))

تقسیم بندی های مختلفی در مورد کشتی ها وجود دارد و دریک تقسیم بندی کشتی ها به دو دسته کشتی های نظامی وغیرنظامی(بازرگانی)تقسیم می شوند.کشتی های بازرگانی نیز به سه دسته عمده تقسیم میشوند:کشتی های حامل کالای عمومی(General Cargo Ships)،کشتی های حامل کالای فله(Bulk Carrier Ships) و کشتی های مسافری(Passenger Ships).

کالای فله به کالاهایی مانند غلات،علوفه،سنگ آهن،پودرآلومینیوم،کود شیمیایی و کالاهای کیسه ای مانند برنج،شکر،سیمان و... گفته می شود.کالای فله ای ممکن است جامد،مایع و یا گاز باشد که برای حمل هر کدام نوع خاصی کشتی وجود دارد.

کالای متفرقه و عمومی به کالاهایی مانند کالاهای بسته بندی شده در ابعاد مختلف،آهن آلات،

ماشین آلات،انواع خودرو،کالای کانتینری،کالای پا لتیزه و...گفته می شود.

 

 

 

کشتی های فله بر: این نوع از کشتی ها برای حمل کالای فله ای که در بالا نام برده شد، طراحی شده اند و دارای مخازن جدا ازهم می باشند. کشتی های فله بر ممکن است برای تخلیه وبارگیری دارای جرثقیل باشند یا نباشند. معمولآ کشتی های بزرگ با بیش از5 مخزن، بدون

جرثقیل هستند وبین بنادرخاصی که تجهیزات ویژه ای برای تخلیه وبارگیری دارند،تردد می کنند.

کشتی های چند منظوره ای نیز وجود دارند که به نام OBO(Oil,Bulk,Ore) معروف هستند و همانطورکه از نام آن مشخص است،قابلیت حمل مواد نفتی،کالای فله ای خشک و سنگ معدن را دارند

 

کشتی های حامل کالای عمومی:(General Cargo )

این کشتی ها مخصوص حمل کالاهای بسته بندی شده که در بالا نام برده شد می باشند.

 

کشتی های کانتینر بر:

دو نوع عمده کانتینر از نظر اندازه وجود دارد.20فوتی و40فوتی.کانتینر ها برای حمل بسیاری از کالاهای عمومی ومواد مایع مخصوصاً برای حمل کالاهای خطرناک استفاده می شوند. نوع خاصی از کانتینرها مجهز به سیستم یخچالی خنک کننده هستند.مزیت استفاده از کانتینر ها برای حمل کالا آسانی،سرعت زیاد تخلیه و بارگیری و ایمنی بالای آنها در حمل کالا می باشد.در کشتی های کانتینری به ندرت جرثقیل تعبیه می شود تا از فضای عرشه بیشتر استفاده شود.این نوع کشتی های کانتینری بدون جرثقیل بین بنادر ی تردد می کنند که بطور کامل به تجهیزات تخلیه و بارگیری کانتینر مجهز شده اند.

 

کشتی های حامل گاز مایع طبیعی (LNG Carrier) :

حمل و نقل گاز طبیعی به شکل مایع از سال 1959 آغاز شد و از کشتی های ویژه ای برای

حمل و تقل انواع گازها استفاده می شود.مخازن ویژه ای درکشتی ها برای فشرده سازی و سرد

کردن گاز طراحی شده اند. گاز طبیعی که هنگام استخراج نفت بدست می آید،ترکیبی ا ز متان(Methane) ، اتان((Ethane ،پروپان(Propane )،بوتان(Butane ) وپنتان(Pentane )

است. پروپان و بوتان که گازهای سنگین تری هستند،LPG Petroleum Gases)) نامیده میشوند. بقیه،مخصوصاً متان گاز طبیعی نامیده می شوند. گاز طبیعی دارای 75 تا 95 درصد متان ونقطه جوشC°162-  است. متان دارای دمای بحرانی C°82 -  است و این بدین معنی است که در دمای بالاتر از این نمی تواند مایع شود.در طول سفر دریایی باید دمای محموله در حد معینی نگه داشته شود وا ز آنجایی که انتشار گاز خطرناک است،یک سیستم کمپرسور درکشتی تعبیه شده تا گازهایی را که از مخازن متصاعد میشوند، بازیافت کند و برای استفاده به عنوان سوخت به موتورخانه(Engine Room ) بفرستد. بدیهی است که به علت حساسیت بیشترLNG

نسبت به سایرمحمولات،کشتی های حامل آن دارای فن آوری پیچیده تری نسبت به سایر کشتی ها  هستند

 

کشتی های مجهز به یخچال و سیستم خنک کننده:

سیستم سرد سازی در این کشتی ها دمای انبارهای کشتی را برای حمل کالاهای فاسد شدنی یا کالاهای منجمد در حد لازم نگه می دارد.سرعت این کشتی از دیگر انواع کشتی های حامل کالای عمومی بیشتر است.این نوع کشتی ها کالاهای یخچالی، مانند گوشت،ماهی،مواد پروتئینی،میوه و سبزیجات را حمل می کند.

 

کشتی های رو رو))Roll on//Roll off Ships

این نوع کشتی ها برای حمل وسایل چرخ دار مانند کامیون،اتومبیل ،قطارو....طراحی شده اند. بار می تواند با سرعت از قسمت انتهایی کشتی تخلیه و بار گیری شود.

بعضی ازاین کشتی ها طوری طراحی شده اند که قابلیت حمل کانتینر را هم داشته باشد.تخلیه و بارگیری معمولاً از قسمت انتهایی کشتی توسط یک سطح شیب دار که بین کشتی و اسکله قرار می گیرد،انجام می شود.

 

کشتی های نفتکش(Oil Tankers ):

این کشتی ها مخصوص حمل نفت خام هستند و برای حمل مشتقات نفت خام مانند بنزین،گازوئیل

،نفت سفید و......از نوع دیگر نفتکش با طراحی خاص که فراورده بر(Product Carrier)

نامیده می شوند، استفاده می شود.نفتکشها دارای ظرفیتهای مختلف هستند که بزرگترین آنها با  

عنوانVLCC (Very Large Crude Carrier )که بین 200000تا300000 تن و  

ULCC (Ultra Large Crude Carrier) بیش از 300000  تن ظرفیت دارند.نفتکشها  

مانند انواع دیگر کشتی ها مخزنهای متعد دی دارند که توسط پمپهای مخصوص تخلیه و بارگیری

می شوند.

 

 

کشتی های مسافربر

passenger ships

 

 

 

کشتی های نظامی: